I forbindelse med coronavirusutbruddet har vi nå etablert videokonsultasjoner (dette foregår via din smarttelefon). 

Forut for videokonsultasjonen vil du motta en sms med en link hvor du logger deg inn med bank ID.

Denne konsultasjonen utløser vanlig takst og du vil motta faktura.

Gi oss tilbakemelding om du ikke ønsker videokonsultasjon.

 

 Vi tilbyr også telefonkonsultasjoner som utløser vanlig konsultasjonstakst.

E-konsultasjon er elektronisk kommunikasjon mellom pasient og lege, ved f. eks. forlenging av sm. o. l., det er to dagers behandlingstid. Utløser vanlig konsultasjonstakst.

 

Her er noen gode råd til video-pasienten:

  • Finn et rolig sted å sitte.
  • Bruk headset eller hodetelefoner om du har.
  • Sitt der du har best nett (nær router – eller nær vindu ved 4G).
  • Ikke sitt med ryggen til vindu eller sterk lyskilde da ser ikke legen deg så godt.
  • Sitt gjerne ved en lampe hvis du skal vise frem et utslett eller liknende
  • Ikke vær redd for å prøve, å åpne en kanal som dette vil kunne gi deg større trygghet
  • Kanskje må en medhjelper eller slektning delta med sin telefon.
  • Du kan få helsehjelp uten å utsette deg for smitte eller påføre andre smitte.
  • Dette er nytt for mange av oss fastleger også, så vær tålmodige med oss om vi er klønete i starten.
  • Vi skal finne ut av dette sammen, og lover å gjøre det beste vi kan.

Vi kan avklare mye over video, men ikke alt. Videosamtalen vil hjelpe oss til å sortere bedre hvem som må til en vanlig undersøkelse eller ta blodprøve, og hvor det skal skje. Videokonsultasjoner vil bidra til at fastlegekontoret fortsatt kan være et trygt sted å komme når det er behov for det.

Fastleger er opptatte av at de sykeste, de gamle og mest svekkede skal få hjelp, og er redde for at de nye metodene vil ta fokus fra dem. Videokonsultasjoner er helt nødvendig for å sikre denne gruppen god oppfølging i tiden som kommer.